KELANTAN DAN TANGGUNGJAWAB HUDUD
Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Apabila sebut hudud di Malaysia, ramai yang
akan mengingati hasrat Kelantan untuk melaksanakan undang-undang
tersebut. Ada yang menyatakan hasrat tersebut sekadar mainan politik,
padahal tuduhan itulah mainan politik. Saya bukan anak Kelantan, tidak
juga aktivis parti di Kelantan. Saya orang luar Kelantan yang sering
diberikan peluang oleh Kerajaan Kelantan untuk melihat pentadbiran dari
dekat.
Saya yakin bahawa dalam isu hudud hasrat
Kelantan bukan main-main. Ia adalah hasrat yang terbit dari perasaan
tanggungjawab perintah muslim terhadap ayat-ayat Allah dalam al-Quran
dan nas-nas Rasulullah s.a.w dalam sunnah baginda. Saya sendiri
mendengar perkataan YAB Menteri Besar Kelantan ketika ditanya tentang
hudud, beliau menjawab: “Jika Allah tanya saya di akhirat, saya akan beritahu Kerajaan Pusat menghalang saya melaksanakannya”.
Saya lihat wajahnya, saya rasai kejujuran
dan kebimbangan beliau yang diamanahkan pemerintahan mengenai hukum
Allah berkenaan. Apa tidaknya, Allah menegaskan dalam al-Quran:
(maksudnya)
“Ini ialah satu “surah” yang Kami turunkan, dan Kami wajibkan hukum-hukumnya, serta Kami turunkan padanya ayat-ayat keterangan yang nyata supaya kamu beringat. Perempuan Yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum ugama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman” (Surah an-Nur: 1).
Dalam al-Quran ada disebutkan beberapa jenis hukuman terhadap jenayah-jenayah tertentu; jenayah curi (Surah al-Maidah: 38), jenayah hirabah (Surah al-Maidah: 33), jenayah zina (Surah an-Nur: 3), dan qazf
(Surah an-Nur: 4). Dalam hadis pula disebutkan hukuman sebat bagi
peminum arak, buang daerah bagi penzina dan rejam bagi penzina muhsan,
juga bunuh bagi yang murtad. Hukuman ini secara umumnya dikategorikan
sebagai hudud. Walaupun begitu, ada perbincangan dalam kalangan sarjana
mengenai kedudukan hukuman murtad, buang daerah dan rejam; adakah itu
hudud atau ta’zir (discretionary punishment). Jika ia hudud bererti ia tidak boleh dipinda atau ditukar ganti. Jika ia ta’zir bererti ia terdedah kepada perubahan dan penilaian semula pihak pemerintah. Saya akan bincangkan nanti dalam artikel yang lain.
Niat Buruk
Usaha menggambarkan negara Islam atau design negara yang
mendaulat Islam sebagai negara hudud adalah gambaran yang tidak tepat.
Pihak musuh berniat buruk. Hudud bukan asas kenegaraan dalam Islam.
Hudud adalah hukum Islam yang menjadi makanisme dalam mencegah jenayah.
Asas kenegaraan dalam Islam menegakkan keadilan dan maslahatan negara
berasas prinsip-prinsip al-Quran dan as-Sunnah.
Keadilan dan
kemaslahatan rakyat itu luas maksudnya, dan luas juga cara mencapainya.
Tugas kepimpinan negara melaksanakan yang makruf iaitu segala unsur kebaikan dan kemaslahatan untuk rakyat. Dalam masa yang sama mencegah yang mungkar iaitu segala unsur yang membawa kemudaratan dan kemerbahayaan kepada rakyat. Firman Allah: (maksudnya):
“Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan solat serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kemungkaran. Dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.” (Surah al-Hajj: 41).
Penafsiran perkataan ‘makruf’ dan ‘munkar’
hendaklah diluaskan dalam konteks kehidupan muslim secara umum, dan
kenegaraan secara khususnya. Maka dalam negara Islam; keadilan
ditegakkan merentasi batasan keturunan, pangkat dan kaum. Tiada beza
antara hukuman terhadap sultan atau raja dengan rakyat biasa. Tiada beza
antara orang besar dan orang bawah. Kemakmuran negara juga dibahagi
secara adil dalam kalangan rakyat. Tiada rasuah, tiada salah guna kuasa.
Kepentingan setiap individu dalam negara dipelihara, kemaslahatan
mereka dijaga. Kebajikan negara meliputi setiap lapisan rakyat.
Hukum Allah
Tiada seorang yang beriman pun yang akan berani membantah nas-nas qat’i (definitive texts)
sama daripada al-Quran ataupun as-Sunnah. Mempersendakan teks al-Quran
ataupun as-Sunnah seperti sendaan sesetengah pihak apabila Kelantan
ingin melaksanakan hudud dengan menyatakan ‘sesiapa yang ingin makan sup tangan sila ke Kelantan’
adalah melampaui batasan agama. Bahkan, jika pengucap sedar dan
bermaksud menghina nas al-Quran dan as-Sunnah, maka dia terkeluar dari
Islam.
Nas-nas yang qat’i (definitive texts) itu,
sekalipun diyakini tanpa syak daripada Allah, namun para sarjana Islam
sering berbeza pendapat dalam menafsirkan maksudnya, atau berbeza
pendapat dalam memperincikannya. Ini disebut sebagai dalil yang zanni (speculative meaning).
Umpamanya, dalam hukuman memotong tangan pencuri, tiada siapa yang
syak tentang kewajiban melaksanakan nas ini. Namun, para sarjana berbeza
pendapat dalam menentukan syarat yang melayakkan seseorang dijatuhkan
hukuman tersebut. Demikian juga dibincang suasana yang membolehkan
hukuman itu dilaksanakan. Ini kerana terdapat nas-nas yang lain yang
boleh menafsirkan hukuman ini. Membahaskan, ataupun meletakkan
syarat-syarat yang layak sebelum perlaksanaan sesuatu hukum hudud itu,
bukanlah bererti menolak hukum itu, sebaliknya memastikan perlaksanaan
itu memenuhi maksud sebenar dari titah perintah Allah dan rasulNya yang
disebut sebagai Maqasid al-Syariah (The Higher Objectives of Islamic Law).
Ini kerana bukan tujuan Islam ingin memastikan tangan pencuri itu
putus, tetapi yang hendak dicapai ialah maksud keadilan, pencegahan dan
pemeliharaan harta masyarakat di sebalik hukuman tersebut. Kaedahnya
ditetapkan iaitu potong tangan. Maka, pelaksana hukum tersebut hendaklah
memastikan bahawa apabila hukuman tersebut dilaksanakan, maksudnya
dapat dicapai. Jika dilaksanakan, sedangkan maksud itu tidak dicapai,
ataupun berlaku sebaliknya, maka itu tidak menunai tanggungjawab nas.
Sebaliknya, hanya menzahirkan ketidakadilan, atau kekejaman atas nama
Islam.
Suasana Kondusif
Suasana kondusif ialah suasana di mana apabila hukuman hudud itu
dilaksanakan akan mencapai matlamat hukum itu disyariatkan. Tertegak
keadilan, pencegahan dan pemeliharaan masyarakat. Suasana yang tidak
kondusif ialah suasana di mana pelaksanaan hukuman tersebut membawa
kepada natijah yang negatif kepada prinsip keadilan dan masyarakat Islam
itu sendiri.
Nabi s.a.w bersabda:
“Jangan dipotong tangan (pencuri) ketika dalam peperangan”. (Riwayat al-Tirmizi dan al-Darimi. Hadis dinilai sahih oleh al-Albani).
Al-Imam Tirmizi (297H) ketika meriwayat hadis ini menyebut:
“Sebahagian ilmuwan berpegang dengan nas ini, antara mereka al-Auza’i, mereka berpendapat tidak dilaksanakan hudud ketika peperangan, berhadapan dengan musuh kerana dibimbangi individu yang dihukum itu akan pergi menyertai musuh…”.
Dalam riwayat Abu Daud: “Jangan dipotong tangan ketika pemusafiran” (Riwayat Abu Daud. Dinilai sahih oleh al-Albani).
Hadis di atas menunjukkan bahawa Nabi s.a.w mengarahkan agar hukuman
tidak dilaksanakan dalam keadaan peperangan ataupun musafir kerana
bimbang kesan yang negatif terhadap perlaksanaan itu disebabkan suasana
yang tidak kondusif. Dengan melihat kepada nas yang seperti ini, maka
persoalan persekitaran ketika hukuman hudud dilaksanakan perlu diambil
kira.
Mewujudkan Suasana
Nabi s.a.w sebelum menegaskan tentang hudud, baginda mengujudkan
suasana keadilan yang menyeluruh dalam masyarakat yang diperintah oleh
baginda. Pemerintah dan rakyat sama setaraf di hadapan undang-undang.
Tiada diskriminasi keturunan dan latar belakang. Suanana kebajikan;
bantu membantu, tolong menolong antara masyarakat yang kukuh. Jaminan
hak rakyat yang diberikan. Suasana halal yang mudah; mudah berkahwin,
talak, fasakh, khuluk dan selainnya. Tiada alasan untuk lelaki ataupun
wanita berzina. Sementara suasana haram yang diketatkan; sukar mendapat
dan menebusi perkara haram.
Apabila suasana seperti ini wujud, maka tiada alasan rakyat memilih
yang haram. Jika ada memilih yang haram juga, maka memang layak dihukum.
Ini kerana pertama; dia telah mencemarkan suasana harmoni yang telah
diwujudkan. Kedua; dia mempunyai penyakit jiwa yang berat yang condong
memilih buruk sekalipun sukar dan menolak yang halal sekalipun mudah.
Perjuangan penting kita pada hari ini, ialah mengujudkan suasana yang
kondusif ini sebelum sesuatu undang-undang ini dilaksanakan. Ini
kerana, jika undang-undang hudud dilaksanakan; dihukum orang bawahan;
dilepas orang atasan, dihukum penzina; diketatkan perkahwinan serta
disusahkan talak dan fasakh, dihukum peminum arak, digalakkan gambaran
arak, dihukum pencuri; dihalang hak rakyat serta dibiarkan rasuah dan
salah guna harta negara dalam kalangan golongan atasan, dihukum
pemberontak; dibiarkan kezaliman penguasa dan seterusnya, sudah pastilah
hudud tidak dapat dilihat keindahannya.
Bahkan jika dilaksanakan hudud dalam suasana yang seperti itu, hanya membinasakan masyarakat. Rasulullah s.a.w menyebut:
“Wahai manusia! Sesungguhnya binasa orang yang terdahulu daripada kamu kerana mereka itu apabila seorang bangsawan dalam kalangan mereka mencuri, dia dibiarkan. Apabila seorang yang lemah dalam kalangan mereka mencuri, dilaksanakan hukum ke atasnya. Demi Allah! Jika Fatimah anak Muhammad (puteri Rasulullah) itu mencuri, nescaya ku potong tangannya” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Di Kelantan suasana kondusif untuk hudud terikat bukan sahaja dengan
persekitaran dalam negeri tetapi juga dengan pentadbiran pusat. Selagi
Kelantan tidak mendapat kerjasama Pusat sepenuhnya, tidak mungkin
suasana kondusif itu dapat diwujudkan. Selepas itu banyak lagi perkaitan
lain yang mesti dilangsaikan sebelum dilaksanakan. Maka, bukan menjadi
kesalahan Kelantan jika beberapa hukuman hudud tidak dilaksanakan
disebabkan keterbatasannya.
Kelantan telah memainkan peranan mempromosi hukuman itu. Walaupun
masih terbatas disebabkan banyak kekangan, namun apa yang penting
hukuman itu dibahaskan, dibincangkan dan dipromosikan. Ijtihad-ijtihad
baru juga perlu dilihat bagi mencapai maksud keadilan jika ia
dilaksanakan. Saya akan bahaskan dalam artikel yang akan datang
insyaAllah.